Groep 8 bezoekt "Van bonkaart tot persoonsbewijs" in Zuiderzeemuseum, Enkhuizen.

ingevoerd op 25-05-2018

Afgelopen woensdag heeft groep 8 de interactieve tentoonstelling ”Van bonkaart tot persoonsbewijs”bezocht in het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. De kinderen traden allemaal toe tot het kleine verzet en kregen een aantal opdrachten, bijvoorbeeld vervalsen van persoonsbewijzen, smokkelen van een koffer, smokkelen van een brief, in een kinderwagen spullen vervoeren, bij de boerenleenbank vragen of er plek was voor een Joodse onderduiker, verzetskranten drukken en nog veel meer spannende en geheimzinnige zaken. UIteraard kon je in die tijd niet iedereen zomaar vertrouwen, mensen met rood-wit-blauwe was aan de waslijn uiteraard wel. Wanneer je twijfels had begroette je elkaar daarom met OZO ( Oranje Zal Overwinnen). Wanneer de andere persoon dan antwoordde met JOZO ( Ja Oranje Zal Overwinnen) wist je dat deze persoon te vertrouwen was.Ook liep er een heuse foute Nederlander rond, deze meneer heeft ons allemaal meerdere keren vreselijk laten schrikken.

Het was een super leerzame, erg spannende en gezellige dag.

Alle ouders die hebben gereden deze dag, super bedankt!

Tevens dank aan de OR voor de bekostiging van dit leuke uitje. Het is zeker voor herhaling vatbaar.