Laatste oudercafé van dit schooljaar

ingevoerd op 17-06-2016

Vandaag (vrijdag 17 juni) was het laatste oudercafé, met koffie en thee van dit schooljaar. Twee ouders schoven aan. We hebben het onder andere gehad over kamp en andere activiteiten. Afgelopen 1 augustus is er voor het onderwijs een nieuwe CAO van kracht gegaan. Een van de veranderingen die daar in staat is dat een full-time leerkracht niet meer dan 40 uur per week mag werken. En voor een part-timer is dit in verhouding. Als een leerkracht meer werkt, moet dit zo snel mogelijk gecompenseerd worden. Deze regel is in het leven geroepen omdat er al jaren veel geluiden van werkdruk in het onderwijs te horen zijn. Nu zijn onderwijsmensen van nature aanpakkers en enthousiastelingen die niet op een uurtje meer werken letten. Toch moeten we de geluiden van werkdruk en de nieuwe CAO serieus nemen. Dat maakt dat we bij verschillende activiteiten nadenken over hoe we dit willen aanpakken, wat dit voor de leerkracht betekent, maar ook voor de kinderen en ouders. Een van de voorbeelden is het kamp in de groepen 6 t/m 8. We hebben er dit jaar voor gekozen om groep 7 samen met groep 6 één nachtje weg te laten gaan in plaat van 2 en na het kamp de kinderen en leerkrachten 1 of 2 dagen vrij te geven. De kinderen zijn moe en kunnen even bijkomen. Dat geldt ook voor de leerkrachten die op kamp 24 uur beschikbaar zijn.

Verder hebben we het over het veranderende onderwijs gehad. Kinderen meer verantwoording geven en meer regie op hun eigen leren en ontwikkelen. Het ene kind gaat daar van nature heel goed mee om, het andere kind heeft nog meer sturing nodig. Het gesprek tussen kind, leerkracht en ouder is daarbij van belang. Wat heeft het kind nodig, wat kunnen wij bieden?

Als laatste hebben we een rondje door de school gedaan.

De twee aanwezige ouders vonden het leuk en nuttig om bij het café aanwezig te zijn en hopen dat de volgende keer, in het nieuwe schooljaar, meer ouders aansluiten!

oudercafe oudercafe