Spitsuur!

ingevoerd op 01-12-2016

Beste ouders,

Herkent u dit verhaal?

Ik ben elke ochtend aan het strijden om mijn kinderen op tijd naar school te krijgen, verzucht een moeder, die mij om raad komt vragen tijdens het opvoedspreekuur.

Haar machteloosheid is van haar gezicht af te lezen.

Ze heeft 2 kinderen die naar de basisschool gaan.

Zij en haar partner hebben allebei een betaalde baan en voeden de kinderen samen op.

Zij vertelt dat ze elke ochtend het schoolplein op komen rennen om nog net op tijd te zijn.

Uit haar verhaal blijkt dat zij teveel hooi op haar vork heeft; ze werkt 4 dagen in de week, vindt dat ze regelmatig moet sporten, contact moet houden met vriendinnen en ze is actief op school. Daarnaast hebben de kinderen ook een druk programma naast school.

Een heel herkenbaar verhaal.

Ze loopt vanaf het moment dat de wekker gaat achter haar kinderen aan. Moeder wil graag dat haar kinderen zich gaan aankleden, de kinderen willen spelen. Ze roept soms tien keer naar boven dat het ontbijt klaar staat. Zelf is ze druk met lunchpakketten verzorgen en zichzelf klaar maken voor vertrek.

Al pratende kwamen we erachter dat er geen vast ritme is, zodat het niet duidelijk is voor de kinderen wat er van hen verwacht wordt.

Moeder besloot een duidelijk stappenplan voor de ochtend te gaan maken en dit met de kinderen te bespreken.

Het stappenplan hangt nu in de badkamer en in de huiskamer op een duidelijk zichtbare plek.

Als de kinderen zich aan de afspraken houden krijgen ze een compliment en als het niet lukt waarschuwt moeder nog maar één keer en daarna grijpt ze meteen in. Ze herinnert de kinderen aan de afspraak en helpt ze even op weg.

Ze heeft besloten om de lunchpakketten de avond ervoor alvast klaar te maken, zodat ze de ochtend meer rust heeft om de kinderen te helpen met het doorlopen van de stappen van het plan.

Herkent u dit verhaal of heeft u een andere vraag over de opvoeding?

Elke dinsdagochtend kunt u kosteloos terecht bij het Opvoedspreekuur in de gemeente Castricum.

1e en 3e dinsdagochtend van de maand: basisschool Helmgras in Castricum

2e dinsdagochtend van de maand: basisschool de Kerkuil in Limmen

4e  dinsdagochtend van de maand: Rembrandt basisschool in Akersloot

U kunt telefonisch bij GGD Hollands Noorden een afspraak maken: 088 0100550 of een mail sturen naar Ellen Labree, opvoedadviseur: elabree@ggdhn.nl