Oudercafé, met koffie en thee weer een succes!

ingevoerd op 25-11-2016

Afgelopen woensdag was het oudercafé weer open. We hebben gesproken over het tekort aan invalkrachten wanneer een leerkracht ziek is. Het tekort aan invallers heeft 2 hoofdoorzaken:

1. Er komen minder mensen van de lerarenopleiding af.

2. De wet Werk en Zekerheid zegt dat als een persoon een aantal keer heeft ingevallen binnen ons bestuur,  in een bepaalde periode, deze persoon recht heeft op een vaste aanstelling. Aangezien er in Noord-Holland minder kinderen geboren worden en ons bestuur dus krimpt is het niet verstandig veel nieuwe contracten aan te gaan.

Als school doen we ons best de groep van de afwezige leerkracht zo goed mogelijk op te vangen. Een collega komt extra werken, een collega zonder groep valt in, een groep wordt opgedeeld. Als dit zo af en toe voorkomt is dat prima te organiseren. Wanneer er meerdere collega’s in een korte tijd ziek zijn of een collega is een week ziek wordt het moelijker. Daarom maken we een invalprotocol waarin beschreven staat hoe we hier mee omgaan. Dit protocol zal ook in de MR besproken worden.

Verder is Stichting Flore bezig dit probleem zo goed mogelijk op te vangen door bijvoorbeeld toch nieuwe mensen aan te nemen in de vervangingspool.

Na dit onderwerp vertelden de aanwezige ouders dat het hen opviel hoeveel ouders/kinderen er te laat op school komen. We hebben besproken hoe we hier als school mee omgaan: De deur gaat in principe om 8.30/13.15 uur dicht. Wie na die tijd bij school komt dient aan te bellen. Ouders/kinderen worden dan vriendelijk doch dringend verzocht op tijd te komen. Leerkrachten starten om 8.30/13.15 uur met de les.

De aanwezige ouders en directie hopen en verzoeken alle ouders en kinderen echt op tijd op school te zijn.

Na afloop hebben we geen rondleiding door de school gedaan omdat de ouders dit bij eerdere oudercafés al gedaan hebben.

Het volgende oudercafé, met koffie en thee is dinsdag 17 januari 2016.

oudercafe oudercafe