Week van de Opvoeding

ingevoerd op 21-09-2016

Beste ouders,

De landelijke Week van de Opvoeding is dit jaar van 3-9 oktober, met als thema ‘Contact’. Een mooi moment om hier bewust bij stil te staan in de dagelijkse opvoeding.

Tijdens mijn opvoedspreekuren kom ik ouders tegen die zeggen dat ze gedurende een dag niet alle mogelijkheden benutten om écht contact met hun kinderen te hebben. De intentie is er wel, maar vaak ontbreekt het aan tijd of word je opgeslokt door de alledaagse bezigheden, waardoor je wel bezig bent met je kind maar geen échte aandacht hebt. Als je hier bewust van bent dan zijn er iedere dag volop mogelijkheden om wel intensief contact te hebben met je kind.

Bijvoorbeeld als je kind met een vraag bij je komt. Stop dan even je eigen bezigheden, neem de tijd om je kind antwoord te geven, iets vóór te doen of uit te leggen. Je kind zal daarna tevreden zijn en het gevoel hebben gehoord en gezien te worden. Zo geef je je kind het gevoel dat het belangrijk is, wat weer heel goed is voor het opbouwen van zelfvertrouwen.

Dit hele belangrijke ‘contact’-moment hoeft maar enkele minuten te duren. Minuten die je in de loop van de dag terugverdient doordat je kind geen behoefte voelt om daarna nog op een negatieve manier aandacht te vragen. Vergeet  niet om altijd iets aardigs te zeggen tegen je kind wanneer het iets goed doet. Vooral als je weet dat het voor het kind een hele prestatie is om bijvoorbeeld op tijd thuis te komen of spontaan te helpen met een klusje in huis. Maar ook kletsen met je kind over alledaagse dingen, aandacht hebben voor de belevingswereld van je kind door vragen te stellen over hoe het gaat, waar het aan denkt of wat hem/haar bezighoudt.

Contact maken en daardoor verbinding voelen is een belangrijke voorwaarde voor mensen om gelukkig te zijn. Als kinderen dat van jongs af aan meekrijgen van hun ouders zal het veel makkelijker zijn om als volwassene gelukkig in het leven te staan.

Als dit artikel vragen bij u oproept, bijvoorbeeld over hoe u bovenstaande zou kunnen toepassen, maak dan gerust een afspraak met Ellen Labree op het opvoedspreekuur.

Elke dinsdagochtend kunt u kosteloos terecht bij het Opvoedspreekuur in de gemeente Castricum.

1e en 3e dinsdagochtend van de maand: basisschool Helmgras in Castricum

2e dinsdagochtend van de maand: basisschool de Kerkuil in Limmen

4e  dinsdagochtend van de maand: Rembrandt basisschool in Akersloot

U kunt telefonisch bij GGD Hollands Noorden een afspraak maken: 088 0100550 of een mail sturen naar Ellen Labree, opvoedadviseur: elabree@ggdhn.nl