Krentenbaard

ingevoerd op 01-10-2015

Bij een leerling in groep 8b is krentenbaard gecontateerd. Dit is wat de GGD daar over zegt:

Wat is krentenbaard?

Krentenbaard is een ontsteking van de huid. Je hebt last van rode vlekken en blaasjes, vaak rond de neus en mond. Het komt vooral bij kinderen voor en is erg besmettelijk. Het begint met kleine blaasjes, die al snel kapot gaan en gele korsten achterlaten. De blaasjes vloeien vaak samen.

Hoe krijg je het?

Veel mensen dragen de bacterie in hun neus of keel bij zich zonder dat ze er ziek van worden. Door hoesten, niezen of praten kun je andere mensen besmetten.

Het vocht uit de blaasjes van iemand met krentenbaard is erg besmettelijk. Als je de blaasjes aanraakt kun je via je handen of dingen die je dan weer met je handen aanraakt anderen besmetten.

Moet ik thuisblijven?

Kinderen met krentenbaard kunnen gewoon naar school of de kinderopvang. Het kind kan anderen al hebben besmet voordat het zelf vlekjes krijgt. Thuishouden helpt dus niet om verspreiding van krentenbaard te voorkomen.

Zwangerschap

Krentenbaard tijdens de zwangerschap is in principe niet gevaarlijk voor het ongeboren kind, maar het kan wel infectiegevaar opleveren bij de bevalling (als de moeder de infectie heeft). Heel duidelijk is deze relatie echter niet.

krentenbaard krentenbaard