Resultaten tevedenheidsonderzoek

ingevoerd op 01-05-2015

Onze school heeft een tevredenheidonderzoek gedaan. In heel Nederland hebben in totaal 226102 ouders en verzorgers bij circa 2630 metingen onder vergelijkbare scholen in dezelfde referentiecategorie (Referentie) aan deze peiling meegewerkt. Deze ouders dienen als referentiegroep.

Van onze school hebben tweeentachtig ouders en verzorgers de vragenlijst ingevuld. Er werden gegevens verzameld over zesenzeventig kinderen in de bovenbouw en over drieenzestig kinderen in de onderbouw (vier ouders hebben niet aangegeven in welke groep hun kind zit). Ten aanzien van de leerkracht konden de ouders voor elk van hun kinderen reageren.

Ouders zijn over het algemeen zeer tevreden over de school

De enquete geeft een duidelijk beeld van de tevredenheid van de ouders met de school van hun kinderen. Het gemiddelde rapportcijfer dat ouders in de referentiegroep aan de school van hun kind geven is 7.5. Onze school scoort (nagenoeg) gelijk met een gemiddelde van 7.6. De waardering van de ouders voor onze school is daarmee ’goed’.

Van de ouders geeft 88 procent aan dat men zich goed thuis voelt op de school (in de referentiegroep is dit eveneens 88%). Verder zou 79 procent andere ouders aanraden hun kind naar onze school te sturen (vgl 77% in de referentiegroep). Volgens 73 procent van de ouders staat de school goed bekend. Van de ouders is 84 procent tevreden over de vorderingen die hun kind maakt.

Ouders vinden ’De leerkracht’ op school het belangrijkst

Met behulp van de vragenlijst is ten aanzien van tien aspecten van het onderwijs nagegaan welke belang ouders daaraan hechten. Hieronder volgt een opsomming van de vijf aspecten die de ouders van onze school het belangrijkst vinden. Ter vergelijking is daarnaast de ’top vijf’ in de referentiegroep opgenomen.

BS De Brug:                                                                   Referentie:

1.De leerkracht                                                             De leerkracht

2. Begeleiding                                                               Begeleiding

3. Sfeer                                                                        Sfeer

4. Persoonlijke ontwikkeling                                        Kennisontwikkeling

5. Kennisontwikkeling                                                  Persoonlijke ontwikkeling

Net als de ouders van de andere scholen in de analyse vinden de ouders van onze school ’de leerkracht’ het belangrijkst.

Resultaten tevredenheidsonderzoek leerlingen

Van onze school hebben honderdvijfenvijftig leerlingen de vragenlijst ingevuld. Er werden gegevens verzameld van drieenvijftig leerlingen uit groep 5 en groep 6 en van honderd en twee leerlingen uit de hoogste twee groepen. De verkregen gegevens kunnen worden vergeleken met die van 151879 leerlingen van circa 1670 metingen onder vergelijkbare scholen in Nederland die eerder aan deze peiling hebben meegewerkt.

Leerlingen zijn over het algemeen zeer tevreden over de school

De enquete geeft een duidelijk beeld van de tevredenheid van de leerlingen met hun school. Het gemiddelde rapportcijfer dat leerlingen in de referentiegroep aan hun school geven is 8.0. Onze school scoort (nagenoeg) gelijk met een gemiddelde van 8.3. De waardering van de leerlingen voor onze school is daarmee ’goed’.

Van de leerlingen geeft 40 procent aan dat zij het leuk vinden om naar school te gaan (in de referentiegroep is dit 44%). Verder vindt 70 procent dat je op onze school veel leert (vgl 77% in de referentiegroep). Volgens 78 procent van de leerlingen zijn de ouders zeer tevreden over onze school.

De betrokkenheid van de ouders bij de school is ’groot’

De ouders van de kinderen van onze school zijn over het algemeen in hoge mate betrokken met de school. Voor wat betreft de inzet van ouders ten aanzien van de schoolorganisatie, helpt 36 procent mee op school als bij voorbeeld leesouder of overblijfouder (in de referentiegroep is dit 39%). Van de ouders helpt 86 procent de kinderen met huiswerk als de kinderen dat willen. Dit is hoger dan het percentage ouders in de referentiegroep dat met huiswerk helpt (82%). Een gesprek thuis over de gebeurtenissen op school komt bij 73 procent van de leerlingen van onze school ’soms’ of ’vaak’ voor, in de referentiegroep is dat bij 76 procent van de leerlingen.

Van de leerlingen eet 70 procent ’s morgens ’vaak’ goed voordat ze naar school gaan, 5 procent van de leerlingen eet ’s morgens ’bijna nooit’ of ’nauwelijks’. De percentages hiervoor in de referentiegroep zijn respectievelijk 69 procent en 10 procent.

Hoe nu verder?

De resultaten even aan dat ouders en leerlingen over het algemeen tevreden zijn over onze school. Natuurlijk zijn er ook altijd verbeterpunten waar we aan willen werken. Voordat we daar keuzes in gaan maken willen we graag met een vertegenwoordiging van ouders en leerlingen in gesprek  om zo nog beter te weten wat er speelt, nog beter de resultaten van het onderzoek te begrijpen en uit te kunnen leggen hoe wij als school naar ons onderwijs kijken. Uit iedere groep, vanaf groep 5, worden 2 kinderen gekozen om met mij (Karin Kooij) in gesprek te gaan. En bij deze nodig ik u uit zich aan te melden via welkom@basisschooldebrug.nl als u op donderdag 11 juni om 8.30 tot max. 10.00 uur zin en tijd heeft om mee te praten!

leerlingen tevredenheidsonderzoek leerlingen tevredenheidsonderzoek
ouders tevredenheidsonderzoek ouders tevredenheidsonderzoek