Leerlingparticipatie

ingevoerd op 15-1-2015

Afgelopen dinsdag (13-01-2015) hebben we met het team een studiemiddag gehad over ’leerlingparticipatie’, onder begeleiding van de OBD ( onderwijsbegeleidingsdienst. In hoeverre en op welke momenten hebben onze leerlingen zeggenschap over hun eigen leerproces, de directie leeromgeving en de algemene schoolomgeving? Uit onderzoek is gebleken dat er verschillende positieve effecten zijn wanneer leerlingen mee mogen denken en mee mogen beslissen:
- leerlingen krijgen meer inzicht in zichzelf en de school
- leerlingen leren kritisch te denken
- het welbevinden, de verantwoordelijkheid en de inzet van leerlingen nemen toe
- leerlingen ervaren school als zinvoller

We hebben op deze middag samen gekeken naar onze eigen praktijk, naar onze eigen school. We kwamen met mooie voorbeelden van situaties waarin leerlingen actief betrokken werden. (Commissies van leerlingen die verantwoordelijk waren voor de invulling van de kerstviering in de klas, leerlingen het voorleesboek laten kiezen, leerlingen zelf de hoeveelheid of moeilijkheidsgraad van de lesstof laten bepalen.) En we hebben gekeken waar nog winst te behalen is. (Bij de start van een thema of project aan de leerlingen vragen wat ze willen leren of doen, leerlingraad nieuw leven inblazen.) Op de studiedag van 3 april 2015 maken we een volgende stap. Dan gaan we verschillenden (nieuwe) gesprekstechnieken oefenen om nog beter met de leerlingen te kunnen praten over hun welbevinden en ontwikkeling. Op deze wijze hopen we de betrokkenheid en medeverantwoordelijkheid van de leerlingen te verhogen. En dit sluit goed aan bij de ontwikkelingen rondom het portfolio.