Thuis oefenen met begrijpend lezen

ingevoerd op 25-11-2014

Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid die je de rest van je leven nodig hebt:
- op school,
- op je werk
- en in je vrije tijd bij het lezen van een recept, gebruiksaanwijzing, informatie op internet, een boek of de krant.

Om goed te begrijpen wat je leest zijn drie vaardigheden belangrijk:
1. je kunt goed technisch lezen
2. je woordenschat is goed
3. je kent strategieën voor begrijpend lezen en kunt deze toepassen op verschillende teksten

Op school werken we met de methode Nieuwsbegrip. Met deze methode leren we de kinderen de volgende strategieën:
 voorspellen
 ophelderen van onduidelijkheden
 samenvatten
 vragen stellen
 relaties/verwijswoorden

Ouders vragen ons vaak hoe ze hun kind thuis kunnen helpen bij het begrijpend lezen. Hieronder vindt u een paar mogelijkheden:

- Vanaf groep 1: voorlezen en met elkaar praten over het verhaal. Dit is ‘begrijpend luisteren’, een voorbereiding op begrijpend lezen. Daarnaast is het goed voor de ontwikkeling van de woordenschat.

- Op http://www.onderwijsmaakjesamen.nl/thema/taal-lezen/tips-thuis-samen-lezen/ vindt u tips om thuis te lezen met uw kind.

- Ga met uw kind naar de bibliotheek en leen een boek, jeugdtijdschrift of informatief boek. Lees het boek samen, bijvoorbeeld om de beurt een stukje. Of lees voor. Doe aan uw kind voor wat u doet of bedenkt om de tekst te snappen: nadenken over de titel, naar de plaatjes kijken, een stukje terug lezen, een woord opzoeken in het woordenboek of op google, …

- Samen kijken naar Sesamstraat, Het Klokhuis en het Jeugdjournaal. En na afloop samen praten over wat je gezien hebt. Dit bevordert de woordenschat van het kind.

- Uw kind kan thuis inloggen op de website van Nieuwsbegrip om u te laten zien waar het op school mee bezig is. U kunt samen met uw kind het filmpje, de tekst of de nieuwe woorden bekijken en er met uw kind over praten.